Siirry pääsisältöön
Turun yliopiston kirjasto

Pienpainatteet

Mikä on juliste

Juliste (vanh. afišši, ransk. affiche, tai plakaatti, saks. Plakat, nyk. arkik. posteri, engl. poster) on yleensä julkiselle paikalle tarkoitettu viestinnän väline, jota käytetään jonkin asian julkituomiseen tai mainostamiseen.

Julisteen viesti voi olla pelkästään kuvallinen tai pelkästään kirjallinen, mutta useimmiten se on näiden yhdistelmä.

Julisteiden luovuttaminen Turun yliopiston kirjaston kultturiaineistokokoelmiin alkoi heti vapaakappaleoikeuden alettua eli vuonna 1919.

Julisteita on pinossa hyllyssä ja taustalla olevalla seinällä.Kolme värikästä elintarvikejulistetta 1900-luvun puolivälistä.Kaksi korkeaa julistepinoa hyllyllä säilytyksessä.

 

  • Julisteita saadaan kulttuuriaineistoina kahteen kirjastoon: Turun yliopiston kirjastoon ja Kansalliskirjastoon.
  • Aineistoa tuli lisää n. 3 500 kappaletta vuonna 2024.

Julisteiden löytäminen

Julisteet sijaitsevat muiden pienpainatteiden tavoin sanomalehti- ja pienpainatepalveluissa, Raisiossa.

Julisteita ei ole Volter-tietokannassa. Tiedustele julisteiden saatavuutta osoitteesta kirjasto@utu.fi

Julisteiden käyttö

Varastotilaus: Julisteet ovat varastossa, ja ne tilataan tekemällä varastotilauslomakkeen kautta. Kirjoita tilaukseen

  • aihe/julkaisija-kenttään, minkä julkaisijan tai mistä aiheesta haluaisit saada julisteita
  • haluamasi vuodet

Julisteet saat käyttöösi erikseen sovittuna ajankohtana, sillä toimitusajankohta riippuu pyynnön laajuudesta ja siitä, kuinka helposti kyseinen aineisto on löydettävissä.

Kirjaston tiloissa käytettävät: Julisteet saat tutkittavaksi ja valokuvattavaksi Raision asiakastilaan.

Tallentaminen: Julisteta saa tallentaa valokuvaamalla.

Tutkimuksen lähteenä

Julisteita tulee kaikista aihealueista, joten julisteita voi hyödyntää monipuolisesti eri alojen tutkimuksissa sekä historiikeissä. Esimerkiksi

  • historian tutkijat saavat tietoa urheilujulisteista eri lajeissa pidetyistä kilpailuista ja niiden ajankohdista
  • mediatutkijat voivat tutkia elokuvajulisteista elokuva-alan kehittymistä
  • markkinoinnin tutkijat näkevät yirtysten julisteista  eri alojen yritysten mainontaa