Kirjasto tuo tutkimustietojärjestelmään Turun yliopistossa ja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa tehdyn tutkimuksen tiedot Web of Sciencesta, Scopuksesta, Medicistä ja Artosta. Tutkijat toimittavat tiedot tutkimuksesta, jota ei löydy näistä tietokannoista.
Tarkista julkaisulistasi ajantasaisuus joko
1. Kirjautumalla tutkimustietojärjestelmään
tai
2. Avaamalla intranetissä tutkijan CV:n (vaatii sisäänkirjautumisen)
Seuraa julkaisulistaasi ajankohtaisesti ja toimita puuttuvat tiedot kirjastolle joko verkkolomakkeella tai suoraan tutkimustietojärjestelmässä.
Sinun täytyy todennäköisesti toimittaa tiedot itse, jos...
Julkaisutiedot voi toimittaa heti kun artikkeli tai kirja on hyväksytty julkaistavaksi.
Kirjasto validoi tiedot, jonka jälkeen ne siirtyvät kansalliseen VIRTA-julkaisutietopalveluun ja Tiedejatutkimus.fi-palveluun.
VIRTA-julkaisupalvelun tietoa käytetään muun muassa Suomen Akatemian tutkimusrahoitukseen liittyvään raportointiin.
Millaisista julkaisuista kerätään tietoa?
Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruussa raportoitavien julkaisujen tulee täyttää seuraavat kriteerit:
1. Julkaisun tulee olla julkisesti saatavilla kenelle tahansa
2. Julkaisukanavalla tulee olla tekijästä riippumaton toimituskunta tai julkaisija, joka päättää julkaisukanavalla julkaistavista julkaisuista.
3. Julkaisua ei ole aikaisemmin julkaistu tiedonkeruussa raportoitavassa muodossa.
4. Julkaisun tekijällä on yhteys raportoivaan organisaatioon.
Organisaatio on mahdollistanut julkaisun syntymisen ja tutkimus- tai asiantuntijatyön. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tekijä on palvelus- tai muussa sopimussuhteessa organisaatioon (jatko-opiskelijat alla olevien kriteerien mukaan) taikka organisaatio on muuten mahdollistanut julkaisun tekemisen.
Yliopistojen jatko-opiskelijoiden kohdalla julkaisut kirjataan jatko-opinto-oikeuden saaneilta läsnäoleviksi kirjautuneilta opiskelijoilta. Kun julkaisun tekijä ei kiinnity organisaatioon palvelussuhteen eikä jatkotutkinto-oikeuden perusteella, pitää hänen silti olla saanut organisaatiolta aktiivisen tutkimustyön mahdollistaneet voimavarat ja työympäristön (laitteet, aineistot, tutkimusryhmä). Dosentuuri on arvonimi, eikä siten pelkästään riitä siteeksi yliopistoon.
Yhteys organisaatioon todetaan ensisijaisesti tekijän julkaisussa mainitseman affiliaation perusteella. Julkaisun tekijöiden pitää tästä syystä olla erityisen huolellisia siinä, että organisaation nimi tulee julkaisuun ja että se tulee siihen oikeassa muodossa. Julkaisut kirjataan sille organisaatiolle, jossa julkaisuun liittyvä tutkimus- tai asiantuntijatyö on pääasiallisesti tehty, vaikka julkaisun tekijä olisi siirtynyt toiseen organisaatioon ennen julkaisun ilmestymistä.
Väitöskirja voidaan raportoida sekä siihen liittyvän tutkinnon antaneesta yliopistosta että organisaatiosta, johon julkaisun tekijä on palvelus- tai muussa suhteessa.
Korkeakoulujen perustutkinto-opiskelijoiden julkaisuja ei oteta huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisutiedonkeruussa.
5. Julkaisu perustuu tekijän tutkimus- tai asiantuntijatyöhön.
Em. kriteerit koskevat sekä painettuja että ainoastaan sähköisessä muodossa jaettuja dokumentteja (esim. verkkolehdet ja -alustat).
Verkkolomake on nopea ja näppärä tapa ilmoittaa julkaisutiedot kirjastolle. Bibliografisten tietojen lisäksi lomake pyytää sinulta myös vertaisarvioinnin läpi käynyttä tai viimeistä hyväksyttyä versiota käsikirjoituksestasi rinnakkaistallennettavaksi tutkimustietojärjestelmään. Kirjasto validoi tiedot ja tarkistaa kustantajan luvan käsikirjoituksen rinnakkaistallentamiselle. Huom. Liitetiedosto/rinnakkaistallenne on pakollinen lomakkeella. Jos rinnakkaistallennetta ei ole, julkaisun voi ilmoittaa sähköpostitse researchportal@utu.fi, viestiin lomaketta vastaavat tiedot julkaisusta.
HUOM! Kuvat saa suuremmiksi klikkaamalla niitä.
HUOM! Julkaisulomake näyttää hiukan erilaiselta kuin alla olevassa ohjeessa, mutta asiat ovat edelleen samoja. Ohjetta päivitetään.
1. Mene tutkimustietojärjestelmään, osoitteeseen http://research.utu.fi.
Kirjaudu järjestelmään KIRJAUDU-linkistä. Järjestelmä kysyy UTU-tunnusta ja salasanaa, jos kirjaudut yliopiston verkon ulkopuolelta.
2. Klikkaa ylhäältä oikealta Lisää uusi -painiketta. Valitse avautuvasta ikkunasta Julkaisu.
3. Valitse julkaisutyyppi. Julkaisutyyppien kuvaukset näkyvät oikealla olevassa ikkunassa, kun hiiren vie julkaisutyypin nimen kohdalle:
Julkaisutyyppien kuvaukset löytyvät myös julkaisutietojen tutkijaohjeistuksesta.
Julkaisutyyppiasioissa voi kysyä neuvoa kirjaston tutkimustietojärjestelmätiimiltä (researchportal@utu.fi).
4. Täytä julkaisun perustiedot. Tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia tietoja.
Tekijät ja org.kytkökset Turun yliopistossa * -kohdassa on valmiina oma organisaatiokytköksesi. Sen voi tarvittaessa muuttaa.
Muut Turun yliopiston tekijät lisätään plus (+) -painikkeesta avautuvalla hakukentällä, jokainen erikseen.On tärkeää, että lisäät mukaan muutkin Turun yliopiston tekijät, jolloin julkaisu näkyy heille kaikille. Kaikkien yliopistomme tekijöiden ei tarvitse kirjata julkaisua erikseen.
Julkaisutyypistä riippuen lehden tai kustantajan nimen haku aloitetaan klikkaamalla plus (+) -painiketta. Avautuneeseen hakukenttään kirjoitetaan lehden tai kustantajan nimi.
Hakutuloksia voi olla usealla eri välilehdellä. Välilehdillä pääsee liikkumaan oikean yläkulman nuolien avulla.
Kustantajan nimen jälkeen oleva numero kertoo kustantajan Jufo-ID:n tai Jufo-tason. Sen jälkeen on kustantajaan liittyvät ISBN-tunnukset. Kirjan ISBN:lle on oma kenttä toisaalla.
Lehteä hakiessa valitse vaihtoehto (jos on useita), jossa näkyy Jufo-ID ja ISSN.
Lehti tai kustantaja täytyy valita +-painikkeella.
Mikäli lehteä tai kustantajaa ei ole vielä järjestelmässä, kirjoita sen tiedot kommenttikenttään. Kirjasto lisää tiedot järjestelmään.
Julkaisun kokoteksti ja saatavuus *
Liitä kansiokuvakkeesta viimeinen vertaisarvioitu käsikirjoitus rinnakkaistallentamista varten. Valtaosa lehdistä ja osa kirjojen kustantajista sallii käsikirjoituksen tallentamisen. Kirjasto varmistaa rinnakkaistallennusluvan kustantajalta ja asettaa tarvittaessa viiveen (embargon) rinnakkaistallenteen julkiselle näkyvyydelle.
Preprint-versiota ei tule käyttää tässä. Lopullista kustantajan taittamaa PDF:ää ei yleensä saa rinnakkaistallentaa, pois lukien Creative Commons -lisensoidut julkaisut.
DOI tai verkko-osoite
Merkitse julkaisun DOI-tunniste, jos sellainen on. Merkitse pelkkä 10.-alkuinen merkkisarja, ilman etuliitteitä kuten doi: tai http://dx.doi.org. Jos julkaisulla ei ole DOI-tunnistetta, anna julkaisun verkko-osoite.
Kommenttikenttään voi lisätä julkaisua koskevia kysymyksiä tai täyttämiseen liittyviä epäselvyyksiä tiedoksi kirjastolle. Voit lisätä myös tiedon prepintistä, jos sellainen on saatavilla toisaalla. Kommentit eivät tule julkisesti näkyviin.
Ministeriön vaatimat luokittelut *: Jos julkaisu on tehty yhteistyössä jonkin toisen tahon kanssa (esim. toinen yliopisto, sairaanhoitopiiri, yritys yms.), niin valitse asianomainen kohta.
Julkaisun kansainvälisyys * -kohdassa ilmoitetaan tieto siitä, onko julkaisu kotimainen vai kansainvälinen.
Mikäli kyseessä on artikkeli, kansainvälinen yhteisjulkaisu * -kohta täytetään artikkelin muiden kirjoittajien mukaan (kirja-artikkeleissa siis ei koko teoksen mukaan).
Julkaisun tieteenala * valitaan julkaisun sisällön mukaan. Tieteenalan lisääminen aloitetaan plus(+) -painikkeesta. Luokitukseen pääsee klikkaamalla AZ-kuvaketta:
Avautuvasta listauksesta lisätään tieteenala(t) plus-painikkeella. Tietoja on usealla eri välilehdellä. Välilehdillä pääsee liikkumaan oikean yläkulman nuolien avulla.
5. Tallenna tiedot valitsemalla Tallenna valmis. Tällöin avautuu Aseta tila -valintaikkuna:
Klikkaa Done-painiketta. Jos kaikkia pakollisia tietoja ei ole täytetty, järjestelmä ei tallenna tietoja vaan merkitsee puutteet punaisella:
Täydennä tarvittavat tiedot ja tallenna uudelleen. Julkaisu siirtyy nyt valintasi mukaan joko kirjaston validoitavaksi tai suoraan julkisesti näkyviin tutkimustietojärjestelmään ja profiilisivullesi (vanha tai muualle tehty julkaisu).
Julkaisutietojen tuominen tutkimustietojärjestelmään on mahdollista seuraavista tietokannoista: Web of Science, Scopus ja PubMed. Jos julkaiset pääasiassa sellaisissa julkaisukanavissa, jotka on indeksoitu johonkin näistä tietokannoista, voit tuoda julkaisutietosi lähes täydellisinä suoraan tietokannoista.
Ohjeen kuvat avautuvat suuremmiksi klikkaamalla.
1. Kirjaudu tutkimustietojärjestelmään ja klikkaa oikealla ylhäällä "Add new” ► "Publication".
2. Valitse “Import from” ► “external sources".
3. Valitse +-painikkeesta voimassa oleva affiliaatiokortti, jolle haluat kiinnittää julkaisusi.
4. Valitse alla olevasta valikosta lähde eli tietokanta (Web of Science, Scopus tai PubMed), josta haluat tuoda julkaisusi.
5. Authors-hakukentässä näkyy oletuksena sukunimi ja etunimen ensimmäinen kirjain. Jätä nimi tähän kirjoitusasuun.
6. Aseta tuotaville julkaisuille haluamasi aikaväli (esim. 2017–2019).
7. Klikkaa ”Search”. Jos julkaisuja on paljon, haussa voi kestää tovi.
8. Valitse avautuvasta listasta julkaisut, jotka haluat tuoda. Jos oikean reunan ”Action to be performed” -marginaalissa lukee ”Possible duplicate” tai ”Already your publication”, julkaisu on todennäköisesti jo järjestelmässä, eikä sitä tarvitse tuoda.
9. Huomioi, että jos julkaisuja on yli kymmenen, ne jakautuvat usealle välilehdelle.
10. Kun olet valinnut kaikki ne julkaisusi, jotka haluat tuoda järjestelmään, klikkaa "Validate".
11. Saat listan valitsemistasi julkaisuista. Klikkaa "Confirm".
12. Nyt näet tiedon siitä, montako julkaisua on tuotu järjestelmään. Jos haluat tallentaa ne toistaiseksi luonnostilassa, klikkaa ”Done”. Voit palata myöhemmin muokkaamaan julkaisujasi. Jos aiot muokata niitä heti, klikkaa ”Validate your publications”, jolloin pääset tarkastelemaan tuotuja julkaisuja yksi kerrallaan.
13. Jos palaat muokkaamaan julkaisuja myöhemmin, löydät ne menemällä päävalikon kohtaan “Publications” ► “Publications”. Pudotusvalikosta valitse näyttötavaksi ”Date edited (descending order)”.
14. Muokkaustilassa alkuperäisen julkaisun on hyvä olla saatavilla tietoja tarkistettaessa vaikkapa toisella välilehdellä. Täytä tai korjaa seuraavat kohdat:
Kun olet täyttänyt tarvittavat kohdat, klikkaa ”Save finished” ja valitse ”For validation by library”. Huomaa, että jos pakollisia tietoja puuttuu, järjestelmä ei anna tallentaa julkaisua.
Kun julkaisu on tallennettu validoitavaksi, saat sähköpostilla varmistusviestin ja pyynnön lähettää viimeisin (ei kustantajan formatoima) versio julkaisustasi rinnakkaistallentamista varten.
Näin pääset muokkaamaan julkaisujasi Converiksessa:
Kun olet täyttänyt tarvittavat kohdat, klikkaa ”Save finished” ja valitse ”For validation by library”. Huomaa, että jos pakollisia tietoja puuttuu, järjestelmä ei anna tallentaa julkaisua.
Blogikirjoitukset:
Konferenssiabstraktit ja -posterit: