Millaiseen aineistoon tutkimuksesi perustuu? Millaista aineistoa kerätään, tuotetaan tai käytetään uudelleen? Missä tiedostomuodossa aineisto on? Esitä myös karkea arvio tuotettavan/kerättävän aineiston koosta. Suomen Akatemia suosittelee taulukko- tai luettelomuotoa eri aineistosettien kuvaamiseen.
Osoita että tunnistat tutkimusaineistosi eri aineistotyypit ja ymmärrät, millaisia toimenpiteitä niiden elinkaareen liittyy. Tarkista, että aineistokuvaus vastaa tutkimussuunnitelmaasi.
Anna aineistotaulukossa seuraavat tiedot aineistosetittäin:
Erityiset ja epätavalliset ohjelmat, jotka koodataan tai tuotetaan hankkeelle, tulee mainita ja avata.
Jos käytät jotakin tiettyä laitteistoa aineiston keruuseen tai tuottamiseen, kuvaile, millaista dataa se tuottaa. Jos data noudattaa jotain metadatastandardia, mainitse myös se.
Esimerkkejä aineistotyyppien kuvailusta:
AIneistosetti | Aineistotyyppi |
Aineiston alkuperä |
Arvioitu tiedostokoko | Tiedostomuoto | Tallennuspaikat | Omistaja(t) | Metadata | Voiko avata ja missä? |
Aineisto sisältää henkilötietoja / on arkaluontoista/ sensitiivistä |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mass cytometry | produced for the project | 1 GB |
.fcs / .csv |
Seafile | UTU | readme | yes (specify repository) | No | ||
2 | Lab notes | produced during the project | < 10 MB | .docx, .pdf, .txt | Electronic lab notebook | UTU / PI | program generates | no | No | ||
3 |
Interview transcripts
|
produced for the project | < 6 MB | .txt | Seafile (encrypted) | UTU | readme, DDI | yes, Finnish Social Science Data Archive | No, anonymised | ||
4 | Interview recordings | produced for the project | < 5 GB | .mp4 | Seafile (encrypted) | UTU | readme, DDI | no |
|
||
5 |
Vihreällä merkityissä sarakkeissa olevat tiedot Akatemia vaatii, keltaisella olevien tietojen lisääminen 1.1. kohdan taulukkoon helpottaa koko DMP:n täyttämistä.
Kuvaa, miten aineisto pidetään laadukkaana ja virheettömänä. Tutkimusaineistonhallinnassa laadulla tarkoitetaan teknisiä ja ulkoisia tekijöitä, jotka voivat liittyä esimerkiksi aineiston tallentamiseen, siirtämiseen tai konvertoimiseen.
Kerro, miten tutkimuksessa tai tutkimusryhmässä huolehditaan esimerkiksi
Esimerkkilauseita, joita voi muokata oman aineiston mukaisiksi