Siirry pääsisältöön
Turun yliopiston kirjasto

Kasvatustieteet

Tekoäly tiedonhaussa

Tieteellisessä tiedonhaussa on edelleen suositeltavaa käyttää tieteellisiä tietokantoja. Tieteellisten tietokantojen etuja ovat mm.

  • läpinäkyvyys: tietokannan sisältö ja kattavuus sekä haun logiikka tunnetaan.
  • hakujen toistettavuus: haut voidaan kuvailla siten, että ne voidaan tarvittaessa toistaa.
  • lisäksi tietokannat päivittyvät jatkuvasti, joten uusinkin tutkimus on löydettävissä – esimerkiksi ChatGPT:n ilmaisversion data ei kata vuoden 2021 jälkeen syntynyttä aineistoa.

Tekoälysovelluksista voi kuitenkin olla apua kun aihe on jo tullut tutuksi – silloin sovelluksen antamia vastauksia pystyy arvioimaan kriittisesti. Tekoälysovelluksia on monenlaisia: osa tuottaa tekstiä vuorovaikutuksessa käyttäjän kanssa, osa etsii lähdekirjallisuutta annetun esimerkkitekstin, esimerkiksi tietyn artikkelin, pohjalta.

Tieteellisessä tiedonhaussa tekoälysovellus esim. ChatGPT voi olla hyödyllinen esimerkiksi hakusanojen ideoinnissa ja hakulauseen muotoilussa. 

Tutustu tekoälypohjaisiin välineisiin nimenomaan tieteellisen tiedonhankinnan ja -hallinnan tarpeisiin, esimerkiksi: 

  • Elicit voi auttaa mm. tutkimuskysymyksen ideoinnissa,  sen avulla voi hakea tietyn aiheen keskeisiä tieteellisiä artikkeleita ja saada artikkeleistä tiivistelmiä.
  • Keenious hakee tietyn esimerkkiartikkelin tai tekstin perusteella samankaltaisia  artikkeleita. Tarkempia ohjeita Keeniouksen käyttöön kirjaston tekoälyoppaassa.
  • Semantic Scholar hakee tieteellisiä artikkeleita, tekee artikkelisuosituksia käyttäjän valitsemien artikkeleiden pohjalta ja pyrkii löytämään viitatuimpien artikkeleiden lisäksi myös kaikkein merkityksellisimmät artikkelit.

Lue lisää kirjaston tekoälyoppaasta.

Kun käytät tekoälysovelluksia opinnoissasi, huomioi Turun yliopiston linjaus tekoälystä opetuksessa ja opiskelussa. Linjauksessa todetaan mm. että

  • Opiskelija on itse vastuussa tekoälyn tuottaman tekstin oikeellisuudesta, asianmukaisesta viittaamisesta lähteisiin ja tietosuojakysymysten huomioon ottamisesta.
  • Jos opiskelija käyttää tekoälyä tehtävässä tai opinnäytetyössä, hänen on kerrottava, miten hän on käyttänyt tekoälyä apuna.
  • Opiskelijan on myös mainittava, jos hän on käyttänyt tekoälyä kielenhuoltoon.