Siirry pääsisältöön
Turun yliopiston kirjasto

Viitteidenhallinta

Zoteron käyttöönotto

1. Lataa ja asenna Zotero ja nettiselaimen lisäosa Zotero Connect.

  • Jos käytät yliopiston konetta, lataa Zotero Software Centeristä, Zotero Connect verkkosivulta. 

2. Luo halutessasi tunnukset Zoteroon, jolloin voit käyttää ohjelmaa useilta tietokoneilta ja varmuuskopioida Zotero-kirjastosi pilveen. Kirjaudu tällöin Zoterossa Edit/Muokkaa-Settingss/Asetukset-Sync/Synkronointi.

3. Wordin lisäosa latautuu automaattisesti Zoteron asentuessa.

  • Mikäli Wordin lisäosa ei ole asentunut automaattisesti, tarkista Zoterosta kohdasta Työkalut/Tools-valikosta Lisäosat/Add-ons, että lisäosa on aktiivisina. Mikäli tämä ei riitä, asenna asenna lisäosa Zoterossa kohdassa Muokkaa/Edit - Asetukset/Settings - Viitteet/Cite-  Asenna Microsoft Word -lisäosa/ Install Microsoft Word Add-in. Wordin lisäksi Zoteroa voi käyttää muissakin tekstinkäsittelyohjelmissa (ohjeet).

4. Tallenna Zoteron asetuksiin (Muokkaa/Edit->Asetukset/Settings -> rullaa sivua kohtaan Paikanna/ scroll down to Locate ) Volterin OpenURL-osoite:
https://utuvolter.fi/openurl/358FIN_UTUR/358FIN_UTUR:VU1?

5. Zotero on valmis käytettäväksi!

Zotero-ohjeita

Kirjasto neuvoo Zoteron käyttöönotossa. Kysymykset voit laittaa osoitteeseen:
kirjasto@utu.fi

Zotero antaa ilmaiseksi 300 MB muistitilaa pilvipalveluunsa eli selaimessa toimivaan Zoteroon. Viitteet vievät hyvin vähän tilaa, liitteet kuten PDF-tiedostot, kuvat, videot etc syövät tilaa nopeammin.

Vinkkejä muistitilan hallintaan:

Muita vinkkejä:

  • Voit käyttää Zoteroa myös ilman, että synkronoit viitteitä selainpohjaiseen Zoteroon. Muista että jos käytät Zoteroa näin, viitteesi eivät ole käytettävissä tai tallessa kuin oman koneesi Zoterossa.