Skip to main content

UTUGradu

Tarkastus- ja hyväksymisprosessin aloittaminen UTUGradussa

Ohjaaja aloittaa sähköisen opinnäytteen tarkastus- ja julkaisuprosessin UTUGradu-opinnäytelomakkeella sitten, kun ohjaaja ja opiskelija(t) ovat yhdessä sopineet työn olevan valmis eli työhön ei tule enää muutoksia (vrt. kansitetun työn palautus tarkastukseen). UTUGradu-prosessin aloittamisen jälkeen työn sisältöä ei voi enää muuttaa ilman, että prosessi pitää aloittaa alusta. Ks. lisätietoja esitarkastuksesta ohjaajan ohjeiden ensimmäisestä vaiheesta "Työn esitarkastus ja Moodle-tehtävät".

Mikäli opinnäytteellä on kaksi tai useampi työn ohjaajaa, tulee yhden heistä olla ns. päävastuullinen ohjaaja, joka ottaa vastuun tarkastusprosessin aloittamisesta ja Turnitin-tarkastusraportin analyysin tekemisestä (henkilökohtaisella Moodle-kurssialueellaan). Vain kyseinen ohjaaja saa järjestelmän lähettämät ohjaajalle tarkoitetut sähköpostit. Tarkastajat määritellään erikseen mukaan prosessiin ohjaajan toimesta tämän tehtyä työn Turnitin-raportin analyysin.


1. UTUGradu-opinnäytelomakkeelle pääset tästä linkistä tai kirjoittamalla selaimen osoitekenttään https://forms.utu.fi/private/utugradu_v3?lang=fi (lomakkeen täytössä suositellaan käytettävän selaimena Mozilla Firefoxia, Chromea tai Safaria).

Huom. Lomakeprosessissa suositellaan käytettävän samaa kieltä koko prosessin läpi. Mikäli siis joku prosessin toimijoista (esim. opiskelija, tarkastaja) ei ymmärrä suomea riittävästi, vaihda lomakkeen kieli englanniksi sivun oikeasta ylälaidasta ja täytä myös lomakkeen tiedot englanniksi, jolloin seuraavat toimijat saavat sähköpostinsa englanniksi ja ohjautuvat englanninkieliselle lomakesivulle.

2. Valitse oikea opiskelija lomakkeen hakemistosta klikkaamalla hakukenttää tai 'Hae käyttäjä'.

  • Löydät oikean opiskelijan helpoimmin kirjoittamalla hänen utu-tunnuksensa hakukenttään. Utu-tunnuksen saat esimerkiksi utumailin vastaanottajahausta tai opiskelijan Nettiopsusta. Jos opiskelija on lähettänyt sinulle sähköpostia @utu.fi sähköpostiosoitteestaan, niin hänen utu-tunnuksensa on sähköpostiosoitteen alkuosa ennen @utu.fi päätettä.
  • Jos opiskelija on tehnyt opinnäytetyön yksin, tulee hänen tietonsa aina ensimmäiseen kenttään.
  • Jos opinnäyte on tehty parityönä ja arvosanalausunto on opiskelijoille yhteinen, valitse ns. päävastuulliseksi opiskelijaksi ensimmäiseen kenttään opiskelija, joka vastaa yhteisesti tietyistä opiskelijan toimista myöhemmin UTUGradu-prosessissa kuten suorittaa yhteisesti opinnäytteen PDF/A-validoinnin, palauttaa opinnäytteen Turnitin-tarkastukseen ja täyttää opinnäytteen tiedot UTUGradu-lomakkeelle. (Pääset lisäämään toisen opinnäytteen tekoon osallistuneen opiskelijan seuraavassa kohdassa).
  • Voit poistaa valintasi opiskelijasta klikkaamalla kentän vierestä 'Tyhjennä'.

3. Valitse onko opinnäyte yhden opiskelijan tekemä vai onko se tehty parityönä. Jos opinnäyte on tehty parityönä, pääset valitsemaan vielä toisen opinnäytteen tekijän mukaan prosessiin.

4. Etsi opinnäytteen palautukseen tarkoitettu Moodle-kurssialue pudotusvalikosta klikkaamalla hakukenttää tai hakukentän oikeassa laidassa olevaa nuolta, ja valitse oikea kurssialue klikkaamalla sen nimeä.

  • Pudotusvalikosta löytyvät kaikki Turnitin-tehtävänpalautuksia sisältävät Moodle-kurssialueesi, joten valitse oikea kurssialue huolellisesti! Kurssialueelta tulee löytyä UTUGradu-prosessissa tarvittavat tehtävät eli sekä keskeneräisen työn tarkastukseen tarkoitettu Turnitin-tarkastustehtävä että PDF/A-validointitehtävä sekä valmiin työn tarkastukseen tarkoitettu Turnitin-tarkastustehtävä. Jos olet epävarma, katso ohjeiden edellinen kohta klikkaamalla "Previous" sivun alalaidasta.

5. Klikkaa "Tallenna ja siirry tietojen vahvistamiseen", jolloin pääset vielä tarkistamaan tiedot luonnossivulla. Klikkaa "Muokkaa", mikäli huomaat tiedoissa virheitä tai "Vahvista ja lukitse tiedot", mikäli tiedot ovat oikein.

 

► Valittuasi "Vahvista ja lukitse tiedot"  opiskelija saa sähköpostiinsa ohjeen muuntaa työnsä PDF/A-tiedostomuotoon, palauttaa työnsä Turnitin-tarkastukseen ohjaajan määrittelemälle Moodle-alueelle PDF/A-validoinnin kautta ja täyttää tämän jälkeen UTUGradu-lomakkeelle työnsä julkaisua koskevat tiedot.

► Jos opinnäyte on tehty parityönä, jossa arvosanalausunto on opiskelijoille yhteinen, saa toinen opiskelija sähköpostiinsa ilmoituksen opinnäytetyön tarkastusprosessin aloittamisesta.

Kun ensimmäinen opiskelija on tehnyt hänelle osoitetut toimenpiteet (ks. edellinen nuoli), saa toinen opiskelija sähköpostin, jossa häntä pyydetään käymään UTUGradu-lomakkeella hyväksymässä ensimmäisen opiskelijan lomakkeelle täyttämät julkaisua koskevat sekä opinnäytteen tiedot. Toinen opiskelija saa lomakkeelta tarkistettavakseen myös Turnitiniin palautetun opinnäytetyön PDF-tiedostona ja voi varmistaa, että kyse on varmasti oikeasta tiedostosta. Jos toinen opiskelija huomaa lomakkeen tiedoissa tai opinnäytetiedostossa virheitä, voi hän palauttaa lomakkeen ensimmäiselle opiskelijalle muokattavaksi. Jos taas tiedot ovat opiskelijoiden yhteisesti sovitun mukaiset, lähettää toinen opiskelija lomakkeen ja opinnäytetyön eteenpäin ohjaajalle, jonka jälkeen opiskelijat eivät voi enää oma-aloitteisesti tehdä muutoksia työhönsä.

Kun opiskelija(t) on tehnyt em. toimenpiteet, saat siitä jälleen sähköpostilla tiedon ja voit siirtyä prosessin seuraavaan vaiheeseen eli Turnitin-tarkastukseen ja tarkastustietojen kirjaamiseen (klikkaa "Next" sivun oikeassa alalaidassa).